SVW ondersteunt Hospice Gorinchem voor de komende drie seizoenen

GORINCHEM • SVW is terug op het niveau waarop men ooit op zondag voetbalde. Na het kampioenschap in het afgelopen seizoen, acteert SVW nu in de zaterdag eerste klasse. Sponsoring maakt een steeds belangrijker onderdeel uit van de financiële situatie van sportverenigingen. Binnen SVW vindt men dat de club ook een maatschappelijke functie moet vervullen. Daarom wordt op het shirt plaats ingeruimd voor een belangrijk regionaal goed doel. Er is goed zichtbaar op de voorkant gekozen voor het Hospice Gorinchem.

Majolijn Mutters, directeur van het hospice, is de Gorinchemse voetbalclub SVW dankbaar dat men het hospice voor minimaal drie jaar gaat ondersteunen. “Er zijn een aantal raakpunten. Wij zijn er voor iedereen in deze regio. Dat geldt ook voor SVW, dat de meest multiculturele voetbalvereniging in de stad is en dus ook een club voor iedereen.”

Hospice-voorzitter Bert van der Lee haakt in: “Wat ik zo mooi vind, is dat er vanuit SVW zo veel jongeren bij betrokken worden. Het hospice is er immers ook voor jonge mensen. Heel dapper dat deze club voor het hospice kiest.”

SVW-voorzitter Danny van Heumen is blij dat zijn club het hospice kan ondersteunen. “Wij hebben in coronatijd een aantal leden die ons zeer dierbaar waren, zien wegvallen. Wij hebben daarbij de betrokkenheid van het hospice ervaren. Vandaar de keuze om als SVW wat terug te doen.”

SVW weet zich gesteund door sponsor Johan Verbiezen. Hij vindt overigens dat zijn naam in dit verband niet genoemd hoeft te worden, maar wij kunnen er nu even niet omheen. “Nu ik in de positie ben om mijn club, want dat is SVW, en de gemeenschap te kunnen helpen, ga ik mij daar projectmatig voor inzetten, want SVW moet trots zijn dat het de naam van het hospice op het shirt draagt.”

Steun
Het hospice krijgt financiële ondersteuning van de overheid. Er is, indien mogelijk, sprake van een eigen bijdrage van mensen die in het hospice verblijven. Een deel wordt vergoed uit aanvullende verzekeringen.

“Toch is er nog altijd veertig procent van wat wij zelf moeten aanvullen”, licht Majolijn Mutters toe. “Daarom is de steun die wij van SVW gaan krijgen zo verschrikkelijk belangrijk.

Keuken
Bij SVW wordt men meteen concreet: “Het is bekend dat bij het hospice de keuken vervangen moet worden. Wij zijn direct aan de slag gegaan. Vanuit het bedrijfsleven vonden wij meteen steun. De kastjes komen eraan. Er is ondersteuning van een bedrijf dat professionele keukenapparatuur levert. De loodgieter en de stukadoor staan te trappelen om te beginnen. Wij durven nu al toe te zeggen dat SVW nog dit seizoen, voor het symbolische bedrag van één euro, zorgt voor een nieuwe keuken voor het hospice.”

In het tweede jaar is een regionaal bekend entertainmentbureau vermoedelijk bereid om een dinershow te sponsoren. “Ik word hier een beetje verlegen van”, reageert Van der Lee. “Het klinkt fantastisch. Hier gaat een geweldige samenwerking uit ontstaan, dit is zó mooi.”

Wout Pluijmert

De Haan Stichting maakt vernieuwing gastenkamers Hospice Gorinchem mogelijk